Jasmi Joensuu voitti tällä viikolla SkiRun Challenge -kilpailun Vuokatissa. Hän oli kisan jälkeen varsin tyytyväinen nainen.
Joensuu kommentoi suorittamistaan myös Atleetin Mikko Korhosen haastattelussa.
– No tuli se (voitto) vihdoin, että piti 30 vuotta tulla mittariin, että aloin tässä kisamuodossa pärjätä. Olen tyytyväinen siitä, että kehitystä on tullut tässä vuosien aikana, niin se on tietenkin hyvä asia. Minä ehkä isossa kuvassa katson vuosien kehitystä. Se nyt on ihan sama, että monesko tässä kisassa on, mutta vähän noita aikoja pystyy vertailemaan keskenään ja sitten sitä fiilistä, että miltä se tuntuu.
– Kolme kisaa kuitenkin tähän 24 tuntiin, tai vähempäänkin aikaan, niin siinä pitää sitä omaa fiilistä (tunnustella). Viime vuonna en hiihtänyt tätä, mutta viime vuosina on tullut sellaista jaksamista selvästi lisää. Se on isoin merkki minulle, että tavallaan jatketaan vain samaa duunia, niin se sitten näkyy talvella, avasi Joensuu.
– Onko tähän harjoituskauteen tehty jotain konkreettisia selkeitä muutoksia tai uusia painopisteitä verrattuna aikaisempiin? kysyi Korhonen.
– No kyllä nuo uudet maajoukkuevalmentajat varmasti tuovat jotain uutta sinne. Vapaan hiihdon tekniikkaa hiotaan paljon ja sitä taloudellisuutta hiihtämisessä yleensäkin. Kyllä kaikki ovat nähneet, että ne loppusuorat eivät vieläkään ole minun vahvuuteni. Jos haluaa kisoja voittaa, niin se täytyy kääntää vahvuudeksi. Sitä varten treenataan ja kova luotto siihen, että ensi maaliskuussa ollaan elämäni parhaassa kunnossa.
Joensuu löi pöytään kovan tavoitteen. Hän haluaa viedä MM-kultaa Falunissa.
– Tavoite on saada Falunin kotiyleisö hiljentymään. Siinä on hyvä tavoite, kova tavoite totta kai. Mutta sen takia tässä nyt treenataan. Ei minua motivoisi tällainen harjoittelu, jos en tiedä, että voisin olla parempi. Kovaa tehdään töitä, niin ehkä saadaan nauttia siitä maaliskuussa.












