Sportivo TV

Pikajuoksija Nora Lindahl ilmoitti tänä vuonna edustavansa jatkossa Suomea. Hän ehti edustaa urallaan aiemmin Ruotsia esimerkiksi MM-kisoissa ja olympialaisissa.

21-vuotiaan pikakiiturin päätös on hiertänyt Ruotsissa. Lindahl ei ole kierrellyt ja kaarrellut puhuessaan lähdöstään ja sen syistä.

Lindahl on ollut alkautensa huimassa vedossa. Hän on painellut 100 metrillä 11,18 ja 200 metrillä 22,87.

– Se (lähtö Ruotsista) on selvästi tuottanut tulosta. En olisi muuten juossut näin hyvin, hän sanoo SVT Sportille.

Lindahlin mukaan Suomessa on taustat paljon paremmin kunnossa Ruotsissa.

– Ruotsissa minulla oli oikeastaan vain rata. Ero on todella suuri, Lindahl sanoo.

Lindahl voi virallisesti edustaa Suomea vuodesta 2028 eteenpäin. Silloin on Los Angelesin MM-kisat. Naisen on tarkoitus murskata Suomen ennätykset.

– Suunnitelmana on juosta 200 metriä aikaan 22,10 ja olla 100 metrillä lähellä 11 sekunnin rajaa. Niin pitkälle olen jo päässyt. Sen jälkeen minulla on vielä pitkä ura edessä.

100 metrin SE-aika 11,13 on Helinä Marjamaan nimissä. 200 metrin Suomen ennätyksen (22,39) on juossut Mona-Lisa Pursiainen.