Suomalaisjuoksija Nathalie Blomqvistin tilanne on ollut haastava.
Blomqvist taipui viikonloppuna 5 000 metrin kisan 10:nneksi Wienissä. Hän juoksi ajan 15.18,35. Juoksun voitti Kenian Purity Gitonga ajalla 14.48,18.
Blomqvist oli 15 minuutin aikaa tavoitelleen joukon kärjessä pitkään.
– Ainakin lähdin rohkeasti juoksemaan ja yritin antaa kaikkeni. Tiesin, että jänis lähtee 15 minuutin vauhtiin, joka oli sitä mitä tavoittelin. Alkuvauhti oli tasaista, mutta jänis veti vain kaksi kilometriä, ja minä tein sen jälkeen siinä töitä, ja se tietysti vie vähän voimia.
– Siinä lopussa oli vähän vaikeampaa. Ilman kosteus oli todella kova. Monet sanoivat, että olivat aivan ”kuolleita” kisan jälkeen. Minulle tämä oli rankin kisa pitkään aikaan. Päivällä oli lämmintä 35 astetta ja illalla vielä vajaat 30 astetta, Blomqvist sanoi.
Blomqvist oli vuonna 2024 EM-kisojen viides 5 000 metrin matkalla. Tuolloin huippuajan 14.44,72 ei ole nyt ollut vastaavassa iskussa.












